ROK-0649
Id-89c26eed-89e8-453d-aaa9-d437a69f7fd1
Eistekst
Waterverplaatsing berekening aanvaarenergie
Verende constructie zoals beschermpalen, remming- en geleidewerken moeten worden berekend met een waterplaatsing G [ton] van op de vaarweg toegelaten schepen waarbij rekening wordt gehouden met:
-
Binnenvaartschepen
-
Maximale laadvermogen conform [RVW 2020] tabel 8
-
Motorschepen: laadvermogen vermenigvuldigen met 1,15
-
Duwvaart combinaties en koppelverbanden: laadvermogen vermenigvuldigen met 1,14
-
-
Zeeschepen
-
Voor R/S1-3 schepen geldt een waterverplaatsing conform de afmetingen in [RVW 2020] tabel 12 met een blokfactor van 0,9
-
Voor grotere zeeschepen: deadweight tonnage (DWT) toepassen
-
Toelichting
De waterverplaatsing G [ton] wordt uitgedrukt als laadvermogen + massa van het schip. Aangezien de massa van het schip vaak onbekend is, moet het laadvermogen worden vermenigvuldigd met een factor, om de waterverplaatsing te krijgen.
Bovenliggende eisen
Links
Paragraaf ROK | Aanvaren van verende constructies-TAW Leidraad (2003) |
---|---|
Brondocument |
TAW Leidraad Kunstwerken mei 2003, Technische Adviescommissie voor de Waterkeringen |
Referentiedocumenten |
Id-07020b80-c3e5-e911-a2e0-00155d641201, Recommendations of the Committee for Waterfront Structures Harbours and Waterways EAU 2012, 11. Auflage |
Objecttype |
Nat kunstwerk |
Thema |
Waterbouw |
Periode |
Ontwerpfase |
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 17 aug 2021 om 10:15.