Aanmelden
Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar het menu
Home
ROK
Eisen
Kenmerken
ROK vragen
RTD
Contact
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Pagina exporteren
Element bewerken: Id-13097723-9b8b-ea11-a2e8-00155d641200
Id-13097723-9b8b-ea11-a2e8-00155d641200
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
De gevraagde handeling is voorbehouden aan gebruikers in een van de volgende groepen:
gebruikers
,
beheerders
.
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Elementtype
*
Het elementtype waaronder deze pagina valt. U kunt dit niet wijzigen omdat het formulier is afgestemd op het elementtype.
:
Id
Id van de systeemeis
:
Label (nl)
*
Voorkeur label in Nederlandse taal (skos:prefLabel)
:
Definitie (nl)
Een begrip kan een formele definitie (Nederlangstalig) hebben. Deze wordt waar mogelijk overgenomen uit een officiële publicatie. (skos:definition)
:
Bron
Bron van dit begrip
:
Heeft file
:
Afbeelding van
Een afbeelding van een of ander ding.
:
Toelichting (nl)
dit is een toelichting.
:
<p><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: 'Verdana',sans-serif;">Hoi Bert,</span></span></p><p> </p><p><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: 'Verdana',sans-serif;">Hieronder de concept tekst over brand voor in de ROK, als aanvulling op de 1993-1-2:</span></span></p><p> </p><p> </p><p><font face="Calibri"><font size="3"><b>Eistekst:</b> Indien een nieuwe brug constructieve elementen van de hoofddraagconstructie boven rijdekniveau heeft (zoals hangers, portalen en booggeboortes van een boogbrug, of tuien en pylonen van een tuibrug) dan dienen deze elementen berekend en ontworpen te worden voor het bijzondere belastingsgeval brand. Indien nodig dienen beheersmaatregelen zoals brandwerende bekleding of brandwerende coating in het ontwerp meegenomen te worden. Maatgevende brandscenarios en de voor brand kritische locaties dienen op basis van een risicoanalyse in de VO fase van het ontwerp vastgesteld te worden, en ter acceptatie aan Rijkswaterstaat voorgelegd te worden. Brandscenarios mogen beperkt worden tot voertuigbranden op de brug, waarbij minimaal een voertuigbrand met een duur van 30 minuten en een piekvermogen van 40 MW op kritische locaties beschouwd dient te worden (representatief voor een vrachtwagen met brandbare lading). Plasbranden mogen, gezien de kleine kans van optreden, buiten beschouwing te zijn gelaten.</font></font></p><p><font face="Calibri"><font size="3"> </font></font></p><p><font face="Calibri"><font size="3">De temperatuur-tijdkromme (brandkromme) voor de voor brand relevante constructieve elementen dient middels een CFD analyse vastgesteld te worden, rekening houdend met het vermogen van de brand, de tijdsduur van de brand, de geometrie van de brug, de meest ongunstige locatie van het brandende voertuig, de afstand van het voertuig tot het constructieve element (bijvoorbeeld een portaal of hanger), wind (daggemiddelde snelheid vanuit de voor de locatie overheersende windrichting) en warmteoverdracht door straling en convectie. De brandvermogen in kW in de tijd is gegeven door 0,1876 x t</font><sup><font size="2">2</font></sup><font size="3">, equivalent aan een zeer snel groeiende brand, met een bovengrens van 40MW en t in seconden.</font></font></p><p><font face="Calibri"><font size="3"> </font></font></p><p><font face="Calibri"><font size="3">Indien de in de NEN-EN 1993-1-2 gehanteerde profielfactoren niet representatief zijn voor de geometrie van brugconstructie dan dienen brugspecifieke profielfactoren afgeleid te worden of dient de opwarming van het staal direct meegenomen te worden in de CFD analyse.</font></font></p><p><font face="Calibri"><font size="3"> </font></font></p><p><font face="Calibri"><font size="3"><b>Toelichting: </b>Strikt genomen is er vanuit het bouwbesluit in Nederland geen wettelijke verplichting om nieuwe bruggen voor het bijzondere belastingsgeval brand te ontwerpen. Echter, gezien de mogelijke gevolgen van een brand voor de constructieve veiligheid en beschikbaarheid van de brug (herstelkosten en hersteltijd), kiest Rijkswaterstaat ervoor om haar nieuwe bruggen wel, risicogericht, voor brand te ontwerpen. Bovenstaande eis betreft een brand van een voertuig <u>op</u> de brug. Afhankelijk van het ontwerp dienen de te beschouwen kritische locaties voor een dergelijke brand bepaald te worden. De bovengenoemde minimum voertuigbrand (30min/40MW) is gebaseerd op [OECD/Piarc Safety in tunnels, transport of dangerous goods through roadtunnels, 2001. Tabel 5.1], waarbij een correctie op het piekvermogen is uitgevoerd voor een brand in de openlucht i.p.v. in een tunnel. In specifieke situaties met een verhoogde kans op brand van een transport voor brandbare/gevaarlijke stoffen <u>onder</u> de brug dient ook dit scenario beschouwd te worden, dit is echter voor de meeste bruggen van Rijkswaterstaat niet het geval. Een brandend schip (tanker) onder de bruggen wordt normaal gesproken buiten beschouwing gelaten omdat het in het verleden praktisch onmogelijk is gebleken om een brug hiervoor te ontwerpen. </font></font></p><p> </p><p> </p><p><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: 'Verdana',sans-serif;">Mvg,</span></span></p><p> </p><p><span style="font-size: 9pt;"><span style="font-family: 'Verdana',sans-serif;">Sjoerd</span></span></p>
Breder
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Begrip
:
Toelichting (Id-00bf3a5b-e7f8-ea11-a2ed-00155d641201)
Gerelateerd
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Begrip
:
Lid van
Lid van collectie (skos:member). Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Collectie
:
Vrije tekst
U kunt hier extra informatie toevoegen. Deze zal onderaan de pagina getoond worden, maar is niet opvraagbaar via query's.
:
Meta-informatie
Samenvatting bewerking
U kunt hier een samenvatting of reden van de bewerking opgeven.
:
Samenvatting:
Dit is een kleine wijziging
Volg deze pagina
Pagina opslaan
Bewerking ter controle bekijken
Wijzigingen bekijken
Annuleren