ROK-0805

Id-f6fee057-9c30-4382-913d-359b9f925e83 /
Versie door WikiSysop (overleg | bijdragen) op 10 jun 2021 om 10:44 (Nieuwe pagina aangemaakt met '{{#element: |Elementtype=Systeemeis |Label (nl)=(1.6) Aanvaren van verende constructies-TAW Leidraad (2003) |Definitie (nl)=<p><u><em>Nadere aspecten ontwerp remmin...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
(1.6) Aanvaren van verende constructies-TAW Leidraad (2003)
ROK(13 C)



Eistekst

Nadere aspecten ontwerp remming- en geleidewerken op aanvaarenergie
Remming- en geleidewerken moeten zodanig worden berekend dat aan de onderstaande aspecten wordt voldaan:

  • Bij een stootbelasting van een normaal manoeuvrerend schip moet voorkomen worden dat het schip wordt beschadigd. Voor de scheepshuidbelasting welke een schip zonder schade kan weerstaan geldt maximaal 200 kN/m2 voor CEMT I tot 1200 kN/m2 voor CEMT VI, waarbij voor de tussenliggende scheepsklassen de waarde rechtlijnig kan worden geïnterpoleerd (bron: ervaringsgegevens RWS). Voor zeeschepen geldt een maximale scheepshuidbelasting van 700 kN/m2 *) (PIANC "Guideline for the design of fendersystems: 2002").
  • In BGT moet in geval van een beloopbare constructie onder maatgevende omstandigheden de verplaatsing op het peil van het bordes beperkt blijven tot maximaal 500 mm.

Toelichting

Bij een stootbelasting op de constructie in het geval van hogere belastingen dan is voorgeschreven is het geaccepteerd dat schade kan optreden aan remming- en geleidewerken.

*) Er van uitgaande dat in werkelijkheid de kwetsbare zeeschepen een lagere afmeersnelheid hebben waarmee de belasting in werkelijkheid lager is dan waarmee wordt gerekend.



Bovenliggende eisen




Links


Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 17 aug 2021 om 09:28.