Aanmelden
Ga direct naar de inhoud
Ga direct naar het menu
Home
ROK
Eisen
Kenmerken
ROK vragen
RTD
Contact
Lezen
Formulier bekijken
Geschiedenis weergeven
Pagina exporteren
Element bewerken: Id-1c531927-bde5-e911-a2e0-00155d641201
Id-1c531927-bde5-e911-a2e0-00155d641201
U hebt geen toestemming om deze pagina te bewerken, want:
De gevraagde handeling is voorbehouden aan gebruikers in een van de volgende groepen:
gebruikers
,
beheerders
.
U hebt geen rechten om de gevraagde handeling te verrichten.
Elementtype
*
Het elementtype waaronder deze pagina valt. U kunt dit niet wijzigen omdat het formulier is afgestemd op het elementtype.
:
Afkorting
Afkorting van het begrip, bijvoorbeeld "OTL" (skos:notation)
:
Label (nl)
*
Voorkeur label in Nederlandse taal (skos:prefLabel)
:
Definitie (nl)
Een begrip kan een formele definitie (Nederlangstalig) hebben. Deze wordt waar mogelijk overgenomen uit een officiële publicatie. (skos:definition)
:
Bij het verharden van beton kunnen trillingen door het wegverkeer de sterkte van het beton beïnvloeden. Voor de uitvoering van de betonconstructie moet de volgende eis worden aangehouden: <br/>In de kritische periode van de verharding (3-14 uur na storten beton zonder beïnvloeding van begin binding) moet de pieksnelheid van het verhardende beton ten gevolge van doorbuiging door verkeer beperkt blijven tot maximaal 35 mm/s. Dit betekent dat er meestal geen vrachtverkeer dicht aan de rand is toegestaan zonder sterke snelheidsbeperkingen. De rek door buiging in het verhardende beton mag niet meer dan 0,035 mm/m<sup>1</sup> bedragen. Verschillen in vervorming door verschuiving tussen het jonge beton en de bestaande betonconstructie zijn niet toegestaan.
Eistekst
:
Toelichting (nl)
dit is een toelichting.
:
<p>In 1991 is bij de Waalbrug in Nijmegen onderzoek verricht naar de invloed van trillingen in verband met het vervangen van een deel van het brugdek. Hierbij zijn de trillingen ten gevolge van het verkeer gemeten. Een aantal proefstukken is door dezelfde trillingen belast tijdens de eerste 24 uur van het verhardingsproces; de referentieproefstukken zijn niet belast. Bij de proefstukken (balken) is het beton aangestort tegen beton dat al enige weken oud was, waarbij het contactvlak voorzien was van een hechtmiddel. Bij het verharden zijn de trillingen aangebracht op de bekisting van het jonge beton terwijl het oude beton niet kon vervormen door inklemming. De maximale rek in het verhardend beton bedroeg 0,035 mm/m<sup><font size="1">1</font></sup>. De breukrek voor verhardend beton bereikt volgens literatuur tussen 6 en 12 uur het minimum van 0,040 á 0,060 mm/m<sup><font size="1">1</font></sup>. De aanhechtsterkte van het getrilde beton bleek 68% van het beton in de niet getrilde plaat te bedragen. De sterkte van de balk (bezwijkveiligheid) is echter niet afgenomen.</p><p>In een artikel “The vibration resistance of young and early-age concrete” in Structural Concrete (2003 No. 3) wordt een overzicht gegeven van onderzoek naar de invloed van trillingen op verhardend beton. De onderzoeksresultaten variëren echter sterk. Aanbevolen wordt de pieksnelheid van de trillingen te beperken tot 35 mm/s door de snelheid van het zware verkeer te verlagen. Voor de Nederlandse viaducten kan als voorbeeld genomen worden een dek van kokerliggers met een minimale constructiehoogte. De grootste toename van de zakking treedt op bij een puntlast op circa 1/8 van de overspanning. Uitgaande van de verkeersbelasting volgens de Eurocode geconcentreerd in een bewegende puntlast is de maximaal toelaatbare snelheid van het verkeer 20 km/uur bij 40 m en 24 km/uur bij 30 m overspanning. Uitgangspunt hierbij is dat het verkeer rijdt op 1,40 m vanaf de rand. Bij omgekeerde T-liggers is de maximale snelheid door de grotere minimale constructiehoogte 57 km/uur bij 40 m overspanning.</p><p>Door het verkeer verder van de rand te laten rijden en rekening te houden met een lagere overschrijdingskans (referentieperiode 1 jaar i.p.v. 100 jaar) kan het beton bij veel constructies zonder veel sterkteverlies verharden indien een maximale snelheid van 50 á 70 km/uur wordt voorgeschreven. Bij erg slanke constructies zoals kokerliggers en flappen van kokers zal geen verkeer gedurende de kritische periode mogelijk zijn omdat een lagere snelheid dan 50 km/uur niet acceptabel is voor een rijksweg.</p>
Bron
Bron van dit begrip
:
Exacte overeenkomst
Exacte overeenkomst van een begrip (skos:exactMatch)
:
Afbeelding van
Een afbeelding van een of ander ding.
:
Versie
:
Datums
:
Heeft file
:
Eiscode
:
Id
Id van de systeemeis
:
Biebid
:
Bronlabel
:
Sortering
:
Eiscodering
:
Breder
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Begrip
:
Systeemeis (Id-Systeemeis)
Gerelateerd
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Begrip
:
Lid van
Lid van collectie (skos:member). Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Collectie
:
NEN-EN 13670 Vervaardiging van betonconstructies (Id-7b60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201)
Eis aan Objecttype
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Objecttype
:
Kunstwerk (Id-90645ae0-04ec-e911-a2e1-00155d641201)
Aspect
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Aspect
:
Thema
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Thema
:
Beton (Id-b94a4693-8d07-ea11-a2e2-00155d641201)
Referentie
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Referentie
:
Documenttype
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Documenttype
:
Eistype
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Eistype SYS
:
Supertype
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Supertype
:
Periode
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Periode
:
Uitvoeringsfase (Id-f4569f25-b1e3-ea11-a2ec-00155d641201)
Toelichting
Toegestaan zijn (door komma's gescheiden) elementen van de volgende typen: Toelichting
:
Toelichting (Id-2e050543-1c1c-ea11-a2e3-00155d641201)
Vrije tekst
U kunt hier extra informatie toevoegen. Deze zal onderaan de pagina getoond worden, maar is niet opvraagbaar via query's.
:
Meta-informatie
Samenvatting bewerking
U kunt hier een samenvatting of reden van de bewerking opgeven.
:
Samenvatting:
Dit is een kleine wijziging
Volg deze pagina
Pagina opslaan
Bewerking ter controle bekijken
Wijzigingen bekijken
Annuleren