Belastingcombinatie UPL

Id-1d270f02-21b9-7520-6fa2-4c795859c461

Eigenschappen

Id286
Label (nl)Belastingcombinatie UPL
VraagIk ben momenteel bezig met het ontwerpen van een open tunnelmoot welke belast wordt in een

belastingcombinatie UPL (uplift). Er bestaat onduidelijkheid over een passage in ROK aangaande “wrijvingskrachten in (eventuele) glijvlakken”: · Zie onderstaande passage uit NEN9997. Hieruit volgt dat wandwrijving in rekening gebracht zou mogen worden om aan het opdrijfcriterium te voldoen (UPL / Uplift).

Het is de vraag, gezien de toelichting bij de bullit, of hiermee het in rekening brengen van

wandwrijving wel/niet is toegestaan.
AntwoordIn Rijkswaterstaat-projecten conform de ROK geldt het volgende voor tunnels:

wandwrijving mag niet in rekening gebracht worden als mechanisme/kracht om opdrijving te voorkomen. De achtergrond hiervan is een stuk robuustheid in het ontwerp met betrekking tot de veiligheid en de vervormingen: het mobiliseren van de wrijvingskracht op de wand gaat gepaard met grote (vaak

onwenselijke) vervormingen.
Brondocument1.4

Relaties

VertrekpuntRelatieEindpunten
Belastingcombinatie UPLEis aan Objecttype

Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 31 mrt 2024 om 23:30.