Eurocode 0: Grondslagen van het constructief ontwerp: verschil tussen versies
Geen bewerkingssamenvatting |
Geen bewerkingssamenvatting |
||
Regel 1: | Regel 1: | ||
==Toepassing voor bruggen== | ==Toepassing voor bruggen== | ||
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | ||
{{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-b560a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie o(nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|format=table |limit=1000}} | {{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-b560a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie o(nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|sort=Sortering|format=table |limit=1000}} | ||
==Toepassing voor tunnels== | ==Toepassing voor tunnels== | ||
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | ||
{{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-bd60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|format=table |limit=1000}} | {{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-bd60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|sort=Sortering|format=table |limit=1000}} | ||
==Toepassing voor natte kunstwerken== | ==Toepassing voor natte kunstwerken== | ||
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | ||
{{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-bb60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|format=table |limit=1000}} | {{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-bb60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|sort=Sortering|format=table |limit=1000}} | ||
==Toepassing voor beweegbare bruggen== | ==Toepassing voor beweegbare bruggen== | ||
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | ||
{{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-b360a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|format=table |limit=1000}} | {{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-b360a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|sort=Sortering|format=table |limit=1000}} | ||
==Toepassing voor geluidschermen== | ==Toepassing voor geluidschermen== | ||
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | ||
{{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-b760a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|format=table |limit=1000}} | {{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-b760a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|sort=Sortering|format=table |limit=1000}} | ||
==Toepassing voor verkeerskundige draagconstructies== | ==Toepassing voor verkeerskundige draagconstructies== | ||
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB. | ||
{{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-bf60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|format=table |limit=1000}} | {{#ask: [[Categorie:Systeemeisen]][[Lid van::Id-bf60a6db-15e5-e911-a2e0-00155d641201]]|Mainlabel=Systeemeis|?Label (nl)=Eisnaam|?Definitie (nl)=Eistekst|?Definitie (nl)|?Eis aan Objecttype|?Sortering|sort=Sortering|format=table |limit=1000}} | ||
[[Categorie:Hoofdstukken]] | [[Categorie:Hoofdstukken]] |
Versie van 10 jun 2021 17:52
Toepassing voor bruggen[bewerken]
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB.
Systeemeis | Eisnaam | Eistekst | Definitie (nl) | Eis aan Objecttype | Sortering |
---|---|---|---|---|---|
ROK-0001 | A2.1 (1)-NEN-EN 1990 | Aan bruggen mogen geen leidingen voor transport van brandbare, explosieve of agressieve vloeistoffen of gassen worden bevestigd. | Brug | 10 | |
ROK-00887 | A2.1 (1)-NEN-EN 1990 | Opstallen onder bruggen moeten brandwerende voorzieningen bevatten. | Brug | 20 | |
ROK-0002 | A2.1 (1)-NEN-EN 1990 | Voor vervangbare onderdelen als bijvoorbeeld opleggingen, voegovergangen en (geluid)schermen zijn in de ROK of in de betreffende RTD afwijkende ontwerplevensduren voorgeschreven. | Brug | 30 | |
ROK-0003 | A2.2.1-NEN-EN 1990 | In aanvulling op NEN-EN 1990 + NB geldt: (8) Voor bruggen waarover zowel wegverkeer als spoorwegverkeer wordt afgewikkeld moet voor de bruikbaarheidsgrenstoestand en uiterste grenstoestand worden uitgegaan van het gelijktijdig voorkomen van extreme wegverkeers- en spoorwegverkeersbelastingen. Bij de toetsing op vermoeiing moet met gelijktijdigheid van voorkomen van wegverkeers- en spoorwegverkeersbelastingen rekening zijn gehouden. | Brug | 40 | |
ROK-0004 | A2.3.2-NEN-EN 1990 | Aardbeving moet worden beschouwd voor bruggen (bekende bijzondere belasting). De aardbevingsbelasting bestaat uit een gebiedsafhankelijk horizontale versnelling en een verticale versnelling volgens de ROK bepalingen bij NEN-EN 1998-1 - ROK-0407. Alleen bruggen in gevolgklasse 3 hoeven op aardbevingen te worden ontworpen. | Brug | 50 | |
ROK-0005 | A2.4.1 (2)-NEN-EN 1990 | Voor bruikbaarheidseisen en –criteria wordt tevens verwezen naar A2.4.2(3). | Brug | 60 | |
ROK-0006 | A2.4.2 (3)-NEN-EN 1990 | Toetsing aan het profiel van vrije ruimte van de onderdoorgaande rijbaan of vaarweg moet worden uitgevoerd uitgaande van de frequente waarde van de verkeersbelasting. Windbelasting en thermische belastingen hoeven voor die toets niet te worden beschouwd. Eventuele tijdsafhankelijke vervormingen (beton) moeten in rekening worden gebracht. Bij betonnen bruggen voor wegverkeer moet in verband met het voorkomen van trillingshinder de elastische doorbuiging ten gevolg van de frequente waarde van de verkeersbelasting voldoen aan: Uel ≤ L / 1000 voor L ≤ 3 m | Brug | 70 | |
ROK-0811 | A2.4.2 (3)-NEN-EN 1990 | In brugdekken mogen geen dilatatievoegen in langsrichting toegepast worden in de rijweg. | Brug | 80 | |
ROK-0007 | B.3.1-NEN-EN 1990 | Bruggen van Rijkswaterstaat moeten worden ingedeeld in gevolgklasse 3. | Brug | 90 |
Toepassing voor tunnels[bewerken]
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB.
Systeemeis | Eisnaam | Eistekst | Definitie (nl) | Eis aan Objecttype | Sortering |
---|---|---|---|---|---|
ROK-0008 | 1.1 (1)-NEN-EN 1990 | Voor specifieke ontwerpaspecten in verband met tunnelveiligheid wordt verwezen naar de Landelijke Tunnelstandaard (LTS). | Voor specifieke ontwerpaspecten in verband met tunnelveiligheid wordt verwezen naar de Landelijke Tunnelstandaard (LTS). | Tunnel | 10 |
ROK-0009 | 1.4 (5)-NEN-EN 1990 | Advies: Voor tunnels is het toegelaten om gebruik te maken van alternatieve ontwerp- en berekeningsregels, verschillend van de regels zoals in deze ROK gegeven zijn, op voorwaarde dat is aangetoond dat de alternatieve regels overeenstemmen met de van belang zijnde beginselen en ten minste gelijkwaardig zijn wat betreft de constructieve veiligheid, bruikbaarheid en duurzaamheid, die zou mogen worden verwacht bij gebruikmaking van de ROK. Dit moet voor de start van het ontwerp afgestemd worden met de beheercommissie van de ROK (ROK-info@rws.nl). | Advies: Voor tunnels is het toegelaten om gebruik te maken van alternatieve ontwerp- en berekeningsregels, verschillend van de regels zoals in deze ROK gegeven zijn, op voorwaarde dat is aangetoond dat de alternatieve regels overeenstemmen met de van belang zijnde beginselen en ten minste gelijkwaardig zijn wat betreft de constructieve veiligheid, bruikbaarheid en duurzaamheid, die zou mogen worden verwacht bij gebruikmaking van de ROK. Dit moet voor de start van het ontwerp afgestemd worden met de beheercommissie van de ROK (ROK-info@rws.nl). | Tunnel | 20 |
ROK-0010 | 2.3 (1)-NEN-EN 1990 | Voor tunnels gelden ten minste de volgende ontwerplevensduren:
| Voor tunnels gelden ten minste de volgende ontwerplevensduren:
| Tunnel | 30 |
ROK-0632 | 2.3 (1)-NEN-EN 1990 | Het gestelde in NEN-EN 1992-1-1, 4.1 (5) is, in relatie tot de toepassing van corrosiebestendig materiaal, alleen van toepassing voor zover het essentiële onderdelen betreft. | Het gestelde in NEN-EN 1992-1-1, 4.1 (5) is, in relatie tot de toepassing van corrosiebestendig materiaal, alleen van toepassing voor zover het essentiële onderdelen betreft. | Tunnel | 40 |
ROK-0011 | A.1.3.1-NEN-EN 1990 | Voor de γ- en ξ-waarden moeten de waarden voor gebouwen worden aangehouden, zoals opgenomen in NEN-EN 1990/NB, A.1.3.1. In de onderliggende eisen zijn de waarden voor gevolgklasse 2 en 3 overgenomen met aanvullingen voor de belasting door (grond)water. Voor de belastingsfactoren voor verkeersbelasting wordt verwezen naar NEN-EN 1990/NB, A.2.3.1. | Voor de γ- en ξ-waarden moeten de waarden voor gebouwen worden aangehouden, zoals opgenomen in NEN-EN 1990/NB, A.1.3.1. In de onderliggende eisen zijn de waarden voor gevolgklasse 2 en 3 overgenomen met aanvullingen voor de belasting door (grond)water. Voor de belastingsfactoren voor verkeersbelasting wordt verwezen naar NEN-EN 1990/NB, A.2.3.1. | Tunnel | 50 |
ROK-0633 | A.1.3.1-NEN-EN 1990 | Voor de belastingsfactoren voor gevolgklasse 2 en 3 wordt verwezen naar tabellen T0633-1 en T0633-2. | Voor de belastingsfactoren voor gevolgklasse 2 en 3 wordt verwezen naar tabellen T0633-1 en T0633-2. | Tunnel | 60 |
ROK-0635 | A.1.3.1-NEN-EN 1990 | De belasting door (grond)water moet in principe als blijvende belasting worden beschouwd. Voor vergelijking 6.10b geldt echter dat het variabele deel van de (grond)waterdruk, d.w.z. het verschil tussen de hoogste en de laagste waterstand, moet worden beschouwd als:
Indien de waterstand fysiek wordt beperkt, bijvoorbeeld doordat het water de tunnel instroomt of als een dijk overstroomt, mag de hoogste grondwaterstand worden afgetopt. | De belasting door (grond)water moet in principe als blijvende belasting worden beschouwd. Voor vergelijking 6.10b geldt echter dat het variabele deel van de (grond)waterdruk, d.w.z. het verschil tussen de hoogste en de laagste waterstand, moet worden beschouwd als:
Indien de waterstand fysiek wordt beperkt, bijvoorbeeld doordat het water de tunnel instroomt of als een dijk overstroomt, mag de hoogste grondwaterstand worden afgetopt. | Tunnel | 70 |
ROK-0634 | A.1.3.1-NEN-EN 1990 | Bij de bepaling van de hoogste (grond)waterstand moet rekening worden gehouden met mogelijke trendwijzigingen gedurende de ontwerplevensduur van de constructie (bijvoorbeeld waterwinning, peilwijziging, wijziging peilbeheer van rivier/beek, wijziging waterstanden als gevolg van klimaatveranderingen). Hieraan moet, indien noodzakelijk, een hydrologisch en/of geohydrologisch model ten grondslag te liggen. | Bij de bepaling van de hoogste (grond)waterstand moet rekening worden gehouden met mogelijke trendwijzigingen gedurende de ontwerplevensduur van de constructie (bijvoorbeeld waterwinning, peilwijziging, wijziging peilbeheer van rivier/beek, wijziging waterstanden als gevolg van klimaatveranderingen). Hieraan moet, indien noodzakelijk, een hydrologisch en/of geohydrologisch model ten grondslag te liggen. | Tunnel | 80 |
ROK-0012 | B.3.1-NEN-EN 1990 | Tunnels in en onder hoofdwegen en onder hoofdvaarwegen moeten worden ingedeeld in gevolgklasse 3. | Tunnels in en onder hoofdwegen en onder hoofdvaarwegen moeten worden ingedeeld in gevolgklasse 3. | Tunnel | 90 |
Toepassing voor natte kunstwerken[bewerken]
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB.
Systeemeis | Eisnaam | Eistekst | Definitie (nl) | Eis aan Objecttype | Sortering |
---|---|---|---|---|---|
ROK-0424 | Algemeen-NEN-EN 1990 | Natte kunstwerken moeten voldoen aan de eisen in NEN-EN 1990 + NB en de aanvullingen in de ROK. De constructie moet als een brug worden beschouwd. Het verlangde constructieve veiligheidsniveau voor natte kunstwerken moet voldoen aan betrouwbaarheidsklasse RC 3 (gevolgklasse CC3), bij een referentieperiode van 100 jaar. Overige bepalingen voor natte kunstwerken ten aanzien van NEN-EN 1990 zijn voor de overzichtelijkheid opgenomen bij de belastingen in paragraaf 5.10. | Natte kunstwerken moeten voldoen aan de eisen in NEN-EN 1990 + NB en de aanvullingen in de ROK. De constructie moet als een brug worden beschouwd. Het verlangde constructieve veiligheidsniveau voor natte kunstwerken moet voldoen aan betrouwbaarheidsklasse RC 3 (gevolgklasse CC3), bij een referentieperiode van 100 jaar. Overige bepalingen voor natte kunstwerken ten aanzien van NEN-EN 1990 zijn voor de overzichtelijkheid opgenomen bij de belastingen in paragraaf 5.10. | Nat kunstwerk | 1 |
Toepassing voor beweegbare bruggen[bewerken]
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB.
Systeemeis | Eisnaam | Eistekst | Definitie (nl) | Eis aan Objecttype | Sortering |
---|---|---|---|---|---|
ROK-0735 | Algemeen-NEN-EN 1990 | Beweegbare bruggen moeten voldoen aan NEN 6786 en NEN 6787 | Beweegbare bruggen moeten voldoen aan NEN 6786 en NEN 6787 | Beweegbare brug | 2 |
ROK-0736 | Algemeen-NEN-EN 1990 | Beweegbare bruggen inclusief mechanische uitrustingen moeten worden ingedeeld in gevolgklasse 3 (CC3). | Beweegbare bruggen inclusief mechanische uitrustingen moeten worden ingedeeld in gevolgklasse 3 (CC3). | Beweegbare brug | 3 |
ROK-0737 | Algemeen-NEN-EN 1990 | Voor de ontwerplevensduur van de mechanische uitrusting wordt verwezen naar NEN 6786. | Voor de ontwerplevensduur van de mechanische uitrusting wordt verwezen naar NEN 6786. | Beweegbare brug | 4 |
Toepassing voor geluidschermen[bewerken]
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB.
Systeemeis | Eisnaam | Eistekst | Definitie (nl) | Eis aan Objecttype | Sortering |
---|---|---|---|---|---|
ROK-0426 | Algemeen - NEN-EN 1990 | Voor geluidsschermen zijn alle eisen inclusief de constructieve eisen met betrekking tot grondslagen, belastingen, sterkte en enz. opgenomen in de GCW (Richtlijnen Geluidsbeperkende Constructies langs Wegen), e.e.a. met inbegrip van de grondslagen volgens NEN-EN 1990 + NB, de in rekening te brengen belastingen volgens de NEN-EN 1991-serie + NB’s en de materiaalgebonden toetsingnormen + NB’s. Voor stalen geluidsschermen is in de GCW voor de fabricage tevens de uitvoeringsklasse gedefinieerd. De GCW kan daarmee dienen als basisdocument wat voor het constructieve deel invulling geeft aan het gebruik van en de keuzes in de Eurocodes en NEN-EN 1090-2. De ROK (met name het NEN-EN 1090-2 deel in ROK paragraaf 7.20) moet, net als voor overige producten, worden gezien als nadere invulling van keuzes en (aanvullende) eisen. | Voor geluidsschermen zijn alle eisen inclusief de constructieve eisen met betrekking tot grondslagen, belastingen, sterkte en enz. opgenomen in de GCW (Richtlijnen Geluidsbeperkende Constructies langs Wegen), e.e.a. met inbegrip van de grondslagen volgens NEN-EN 1990 + NB, de in rekening te brengen belastingen volgens de NEN-EN 1991-serie + NB’s en de materiaalgebonden toetsingnormen + NB’s. Voor stalen geluidsschermen is in de GCW voor de fabricage tevens de uitvoeringsklasse gedefinieerd. De GCW kan daarmee dienen als basisdocument wat voor het constructieve deel invulling geeft aan het gebruik van en de keuzes in de Eurocodes en NEN-EN 1090-2. De ROK (met name het NEN-EN 1090-2 deel in ROK paragraaf 7.20) moet, net als voor overige producten, worden gezien als nadere invulling van keuzes en (aanvullende) eisen. | Geluidsscherm | 10 |
ROK-0013 | A.1.1 (1)-NEN-EN 1990 | Voor geluidsschermen op kunstwerken in- en over hoofdwegen en hoofdvaarwegen moeten een ontwerplevensduur van 50 jaar en gevolgklasse 3 worden aangehouden. | Voor geluidsschermen op kunstwerken in- en over hoofdwegen en hoofdvaarwegen moeten een ontwerplevensduur van 50 jaar en gevolgklasse 3 worden aangehouden. | Geluidsscherm | 20 |
ROK-00886 | A.1.1 (1)-NEN-EN 1990 | Voor geluidsschermen in de aardebaan langs hoofdwegen moeten een ontwerplevensduur van 50 jaar en gevolgklasse 2 worden aangehouden. | Voor geluidsschermen in de aardebaan langs hoofdwegen moeten een ontwerplevensduur van 50 jaar en gevolgklasse 2 worden aangehouden. | Geluidsscherm | 30 |
Toepassing voor verkeerskundige draagconstructies[bewerken]
Aanvullingen op NEN-EN 1990 + NB.
Systeemeis | Eisnaam | Eistekst | Definitie (nl) | Eis aan Objecttype | Sortering |
---|---|---|---|---|---|
ROK-0014 | A.1.1 (1)-NEN-EN 1990 | Voor verkeerkundige draagconstructies moeten een ontwerplevensduur van 50 jaar en gevolgklasse 2 worden aangehouden. | Voor verkeerkundige draagconstructies moeten een ontwerplevensduur van 50 jaar en gevolgklasse 2 worden aangehouden. | Verkeerskundige draagconstructie | 1 |
ROK-0427 | Algemeen-NEN-EN 1990 | Voor verkeerskundige draagconstructies (portalen en uithouders) wordt verwezen naar de documenten genoemd in tabel 2-7, eigen RWS Richtlijnen. | Voor verkeerskundige draagconstructies (portalen en uithouders) wordt verwezen naar de documenten genoemd in tabel 2-7, eigen RWS Richtlijnen. | Verkeerskundige draagconstructie | 2 |
Deze pagina is voor het laatst bewerkt op 10 jun 2021 om 17:52.